„Žijte tak, jako by na světě bylo jenom 150 lidí.“

good_5

Můj bratr začal jíst jako pračlověk. Po statisíce let prý lidi nejedli nic jiného než to, co si sami ulovili nebo nasbírali v lese, tvrdí. Je to prý pro nás přirozené. Můj bratr ovšem neloví mamuty a nechodí do lesa na sběr kořínků a bobulí. Chodí na lov do supermarketů a na farmářské trhy. Pravěk se v jeho jídelníčku projevil hlavně tím, že přestal jíst bagety, pizzu a kyblíky z KFC. Což je určitě dobře. Nejsem si už tak jistá, jestli pračlověk měl každý den k dispozici polníček, piniové oříšky, avokádo, tuňáka a rukolu. Můj bratr je ale přesvědčený, že ano.

Nejspíš je to zdravé, určitě mu to dělá radost. Zvlášť když si, tak jak to bezpochyby dělal i člověk doby kamenné, fotí svoje krásně naaranžované pravěké pochoutky, aby jejich obrázky sdílel na sociálních sítích.

Já osobně jsem dost nedůvěřivá vůči všem životním radám, které svou moudrost zakládají na tom, že to tak „kdysi“ dělali „naši předkové“. Moc totiž nevěřím tomu, že naši předkové byli o tolik chytřejší než my.

Tak například, měli by nám partnery vybírat naši rodiče, protože se to tak dělalo ještě před sto lety?

Měli bychom se až do příštího (masopustního) úterka přejídat a potom od středy držet půst?

Měli bychom si čistit zuby práškem z koňských kopyt a vaječných skořápek?

Jedna podobná rada se mi ale přesto hodně líbí. Britský antropolog Robin Dunbar tvrdí, že naši předkové až donedávna žili v komunitách, které čítaly maximálně 150 lidí. A právě s tolika lidmi jsme dodnes schopni udržovat trvalé vztahy. I uprostřed velkoměsta máme svou tlupu, svůj kmen, který čítá něco přes 100 osob. Říká se tomu Dunbarovo číslo.

Líbí se mi představa, že bychom měli žít tak, jako by v naše světě bylo nanejvýš těch 150 lidí. Znamenalo by to, že tytéž lidi budeme potkávat pořád, od narození až do smrti. Nemohli bychom se od nich odstěhovat a vyměnit je za nové známé. Nemohli bychom si najít nové kamarády na Facebooku. Museli bychom se k nim chovat tak, aby nám vydrželi. Napořád.

7 comments

  1. Paleo vlna me taky dostala. Asi na tri mesice. Chvili to funguje. Pak se radi vratite ke vsemu ostatnimu.
    A lidi v praveku by si asi klepali na celo, kdyby zjistili, ze jime avokada a rukolu po ‚jejich‘ vzoru 😉

  2. Bratr je labužník, hlavně ty piniové oříšky to je lahůdka…můj bratr jí KFC a brzy ho klepne pepka, protože je tučný..tak nevím, který je na tom lépe, ten s motivací nebo ten bez ní…

  3. To je moc zajímavý postřeh – opravdu mě to přinutilo přemýšlet tak, že jsem hodinu nemohla usnout. Často se mi zdá, že s někým zkrátka nedokážu vyjít a bylo by lepší se s takovým člověkem přestat vídat, nemluvit s ním, přestat pracovat na společném projektu. Podívat se na to očima: „zkus vymyslet, jak to vylepšit, když prostě musíš v takovém vztahu zůstat“ je pro mě dobré mentální cvičení. Opravdu děkuju.

  4. Bratr by si měl uvědomit, že vysoký věk, kdy lidé umírali, byl při té zdravé stravě + – 30 let 🙂
    Ale menší komunita je tak nějak přirozená , člověk ví, že si nemůže dovolit cokoli, jako k cizím, je vykazatelný (do jisté míry). Zajímavá myšlenka.

  5. 150 lidí. Možná by se pak lidé naučili dodržet, co slíbili. Čest a odpovědnost by už nebyla jen prázdná slova. Myslím že bychom neztratili, ale získali.

  6. O Paleo dietě jsem se dozvěděl s neskutečným nadšením od kamarádky. Pochopil jsem z jejího povídání, že má dnes, po této dietě, nejhezčího přítele na světě. Samozřejmě jsem chtěl být druhý nejhezčí a koupil jsem si dokonce i Paleo dieta knihu. Studoval jsem ji týden. V džungli supermarketu jsem nechal 3000Kč za nákup a vydržel jsem to dva dny. Žiju zdravě, ale až tak zdravě žít nemusím. Díky bohu, že žijeme dnes a ne v pravěku. 🙂

Napsat komentář