Jak žít přítomností: Inspirujte se u dětí

Nikdy mě nepřestane bavit pozorovat děti (nejen ty své, jakékoli), když jsou tak zabrané do hry, že si ani nevšimnou, že je pozorujete. Snažím se rozpomenout na duševní stav, ve kterém se v tu chvíli nacházejí: svět okolo přestává existovat, čas plyne pomaleji (nebo možná rychleji, ale prostě jinak), a i když si člověk stále uvědomuje, kde se ve skutečnosti nachází (v parku, před domem, pod stolem v kuchyni), částí své mysli je opravdu tam, kde si představuje být (na rozbouřeném moři, ve zvířecím doupěti).

Psychologové tomuto rozpoložení říkají flow („duševní stav naprostého ponoření do prováděné činnosti, bdělého soustředění a plného nasazení sil“) a v dospělosti se ho dosahuje o dost obtížněji. Ale jde to. Nejlépe asi při činnostech, které nás baví, nicméně je neovládáme levou zadní, takže od nás vyžadují ono „bdělé soustředění a plné nasazení sil“.

Pro mě momentálně nejvíc flow zavládne ve chvíli, kdy vezmu do ruky pletací jehlice.

4 comments

  1. Ty jsi úžasně pletla! Zejména při přednáškách jsem tě obdivovala, i profesoři si o tobě vykládali.
    Pro mě je absolutní flow, když píšu. Musím si nařizovat budík, abych ve virtuálním světě nezapomněla, že mám děti, musím nakoupit a tak. Těžko se mi vrací na zem.

  2. Tak tohle jsem studoval na své dceři když byla malá, nevěděl jsem samozřejmě, že to je flow a přišel jsem na to tak, že jsem utajeně nechal běžet magnetofon v jejím pokojíčku. Skrze dveře jsem slyšel, že si tam jakoby s někým povídá, ale vždycky když jsem tam vešel, tak se zarazila a vypadala jako by se právě probrala ze spánku. Byly to zajímavé nahrávky, dělala třeba hlasatelku v televizi, nebo úřednici za okénkem v bance, či telefonistku v centále.
    Netušil jsem, že takovéto tajné natáčky budou jednou používat podlí politici k diskreditaci svých kolegů…

  3. Já mám tento stav aktuální. Moje pětiletá vnučka Natálka si hraje sama se sebou a odpovídá si v takové zvláštní, tišší, zastřené tónině, až mně je z toho někdy divno … Někdy si hrajeme spolu a když mluvím za nějakou figuru, tak se tak soustředí, že existuje jen ta figura s mým hlasem 🙂

Napsat komentář