5 tipů, jak se o Vánocích nepřejíst (od někoho, kdo se to stále učí)

Upozornění: Nehledejte na tomto místě radu, jak o Vánocích nepřibrat. To opravdu není můj obor. Já mohu nabídnout jen krátkou úvahu na téma, jak být šťastnější prostřednictvím gurmánských zážitků a přitom se jimi nenechat převálcovat.

Mějte plán. Nenechte se bez rozmyslu vláčet od jednoho gastronomického pokušení k druhému. Už předem tušíte, jaká lákadla na vás o Vánocích čekají. Tak na ně buďte připraveni. Mějte svou strategii. Když vás takový podnos s vanilkovými rohlíčky zaskočí nepřipravené, může to skončit knokautem hned v prvním kole. Proto si předem rozmyslete, jak na něj zareagujete. Tak já například vím, že když přijdeme na božíhodový oběd k manželově mámě, hned v předsíni musím pravým hákem vykrýt útok misky se slanými tyčinkami, zatímco v obýváku číhá v palebném postavení miska čokoládových bonbónů… Takže mohu činit obranné manévry.

Vykašlete se na náhražky. Nic proti rybě vařené v páře, bramborovému salátu s nízkotučným jogurtem místo majonézy nebo cukroví z ovesných vloček – v případě, že máte cukrovku nebo problémy se žlučníkem. Ale pokud vás k tomu nenutí zdravotní důvody, vždycky dejte přednost malému množství děsně kalorického originálu před velkou porcí nízkokalorické náhražky.

Ochutnejte, ale jen jednou. Když se na Štědrý den odpoledne už pošestnácté plížím do ledničky, abych „ochutnala“ svůj vlastní bramborový salát, s labužnickým zážitkem to pochopitelně nemá nic společného. Takže jsem si na letošní rok stanovila pravidlo: ochutnávat se smí jen jednou. Pak už to není ochutnávání.

Zakázané potraviny? Gretchen Rubin, autorka blogu Happiness Project, rozděluje lidi na „umírňovače“ a „abstinenty“. „Umírňovači“ si dokáží vzít pár kousků cukroví a včas přestat. Naproti tomu „abstinenti“ vědí, že by to začalo jedním kouskem a skončilo přecpaným žaludkem. Takže je pro ně jednodušší určitou potravinu vynechat úplně.

Jídlo je rituál. Moje vánoční noční můra vypadá asi takhle. Je Štědrý den kolem jedenácté večer. Dárky jsou rozbalené, děti spí, a mě příšerně bolí hlava a klíží se mi oči chce se mi spát. Jenže místo toho postávám u kuchyňské linky a soukám do sebe nějaké zbytky štědrovečerní večeře, protože jsem moc unavená na to, abych to uklidila a šla si lehnout. Takže takhle letos ne. Místo toho budu jíst jenom u stolu, ve společnosti jiných lidí a příjemné konverzace. Protože jídlo (a to vánoční obzvlášť) nemá být jenom o jídle.

7 comments

  1. Tak to je přesně to na co myslím, každý rok po Vánocích a během roku to zapomenu. Díky za připomenutí! Třeba letos po třech letech budu poprvé bez střevní chřipky. 🙂

  2. Z vánočního přejídání mám strach už týden dopředu! Vánoce letos trávíme v rodině mého milého v Alsasku. Strategii si pečlivě připravuju. Jenže… už předem vím, že osudovou chybu spáchám na začátku, protože nemám ráda nádivky, které jsou součástí hlavního chodu, takže se budu snažit ukojit své chuťové buňky na předkrmech. Jenže hlavní chod stejně nebudu moct zcela odmítnout, budu muset sníst aspoň trošku. A pak přijde sýr a ten já mám zase ráda. A kam dám potom dezert?

  3. Já tyto problémy neřeším, jak říkala moje tchýně:
    Držím bodovou dietu – na co mám chuť, to zbodnu!
    Já vím, že u žen je to jinak, ženy chtějí být co možná hubené a věří tomu, že se mužům budou více líbit jako rachitičky nežli boubelky. Ovšem opak je pravdou, aspoň u 80% mužů vítězí oblost nad každou kostnatostí…
    Hezké Vánoce Vám, Barboro a Vaší rodince přeje Mirek T.

  4. Doufám, že si rady od Vás budu schopna připomenout i na všech návštěvách 🙂 Doma je to v pohodě (hlavně proto, že letos nestíhám vůbec nic, takže cukroví bude až 23.), ale návštěvy u rodičů a prarodičů…. Mirku myslím, že Barboře (natož mně) nejde o to o vánocích nejíst natož zhubnout, ale zabránit tomu, aby se 29. člověk cítil jako by snědl velrybu i s Jonášem. Obzvlášť absolvuje-li člověk více vánočních návštěv. Užívejte si krásnou zimu, Linda

  5. Dokonalá strategie pro lidi s pevnou vůlí :-)! Já si dělám harmonogram do posilovny už na Štěpána a snažím se přesvědčit sama sebe, že sportovní endorfiny jsou ještě lepší než vánoční dobroty (ne že by to fungovalo). Vždyť radost ze života, potažmo štěstí, je i o dobrém jídle, tak proč si těch pár kalorií jednou za čas nedopřát!

Napsat komentář